Játékszer vagy a bolygó megmentője?
Sportkocsis gyorsulás, high-tech életérzés és nyugodt lelkiismeret, hogy nem öljük meg a bolygót. A másik oldalon magyar átlagembernek elérhetetlen vételár, idegőrlő sakkozás kilométerekkel és kilowattokkal – meg a kisördög, hogy ez az egész talán mégsem annyira zöld. Villanyautóval araszoltunk Budapesten és gurultunk a Balatonra, miközben különböző tanulmányok kavarogtak a fejünkben az elektromobilitás karbonlábnyomáról. Izgalmas technikai forradalomba csöppentünk, a klímavédelem Szent Grálját azonban nem találtuk meg.
Az első szárazföldi jármű, amely átlépte a 100 km/órás sebességet, a Le Jamais Contente nevű villanyautó volt 1899-ben, Párizs mellett. A századfordulón a nem lóvontatású londoni és New York-i taxik többsége elektromos volt, és Amerikában kétszer annyi villanyautó volt az utakon, mint belső égésű motoros. Igaz, kevesebb, mint gőzhajtású. Még nyitott kérdés volt, hogy melyik technológiáé lesz a jövő, a kor autóversenyein nem ritkán mind a három rajthoz állt.
A villanyautók tiszták és csendesek voltak, nem pufogtak ki füstöt és kellemetlen gázokat, nem olajozták össze az utasok ruháját, nem kellett kurbli a beindításukhoz, így főleg az elit városi autójaként örvendtek nagy népszerűségnek. Az előkelő hölgyek is szívesen vezették őket. Az új század hajnalán az elektromos autó a haladás és a kifinomultság jelképe volt.
Aztán jött Henry Ford és Galamb József, a tömeggyártás és a T-modell, amely harmadannyiba került, mint a korszerű villanyautók. Texasban olajat találtak, új, olcsó energiaforrás árasztotta el Amerikát, miközben az áram a nagyvárosokon kívül lassan terjedt. A ’30-as évekre a villanyautók eltűntek az utakról. Henry Ford felesége azonban sohasem ült be T-modellbe: élete végéig megtartotta 1914-es Detroit Electricjét.
Menő játékszer, ami hamar lemerül
Ragaszkodása száz év távlatából is érthető. Az elektromobilitás második hőskorát éljük, és a villanyautónak ma is megvannak azok a hátrányai, amelyek miatt az elsőben alulmaradt (lassú töltés és kis hatótáv), de ma is tisztább és kifinomultabb közlekedési eszköz, főleg városban. Időközben ráadásul az is kiderült, hogy a benzin elégetésével mellékesen megöljük a Földet.
Ez nem lényegtelen fejlemény, de amikor életünkben először lépünk a „gázpedálra” villanyautóban, nem a karbonlábnyom jár a fejünkben. Hanem a sebességmámor.
A villanyautós életérzéshez a dinamika mellett a high-tech is hozzátartozik. Egy menőbb villanyautó, példéul a Porsche Taycan sportlimuzin vagy a Honda-e kisautó műszerfala egyetlen, faltól falig tartó érintőképernyő. Ez persze általános autós trend, de a villanyautók élen járnak a digitalizációban. A Tesláról például gyakran mondják, hogy valójában szoftvercég, amely mellesleg hardvert (autót) is gyárt. Futóműhangolásban vagy a beltér kialakításában egy Mercedes vagy Audi még lepipálja, de a Tesla gyors, felhasználóbarát, s megbízható szoftvere, önvezető képessége felülmúlja az óvilági konkurenciát. Ez ma annyira lényeges szempont, hogy a Volkswagen új villanyautójának, az ID.3-nak a premierje épp szoftverfejlesztési gondok miatt csúszik.
Visszajön-e a felár a „tankolásnál”?
Maga a művelet sem egyszerű. Választhatunk a lassabb, váltakozó és a gyorsabb, egyenáramú töltés között. Hogy mennyibe kerül? Ha regisztráltunk a Plugee mobilalkalmazásban, kilowattóránként 139 forintba. Ha van appunk, de nem regisztráltunk, 149 forintba. Ha nincs appunk, hanem a kasszánál fizetnénk, mint egy tank benzinért, megint más a díjszabás, tölthetünk 20 kilowattot fixen 3180 forintért, vagy 40 kilowattot 6360 forintért. És ez még csak egy szolgáltató! A Mol mellé le kell töltenünk a legnagyobb hazai töltőhálózat, az állami Mobiliti appját is, na meg a kisebb szolgáltatókét is a Lukoiltól az Elműn át az Ionityig. (Mutatóban akad még pár ingyenes töltő is, de várhatóan nem sokáig.)
Most akkor zöldebb vagy sem?
Ezt a különbséget a környezettudatos nyugati fogyasztó szívesen kifizeti a tudatért, hogy nem járul hozzá a klímaváltozáshoz. De tényleg zöldebb a villany? Valamennyire igen. Valószínűleg. Vagy nem.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.